Nästa framträdande

31/5 KATRINEHOLM Biljetter

Kalle Moraeus 

Mitt första instrument var en fyrsträngad mandolin som jag fick i händerna av mina bröder. Dom tyckte att det var dax att jag började med något instrument, det hade ju gått 4 år av mitt liv så det var bara att hugga i.
Jag tror om jag kommer ihåg rätt att dom förbannade den dagen efter ett tag. Det blev min absolut käraste ägodel och det dröjde inte länge innan förrådet av instrument växte. Fiol, Gitarr blev mina två favoriter och är det fortfarande.

Mina två bröder Perra och Olle hade mycket stort inflytande på mej och helt enkelt bara öste olika sorters musik över mej. Det kunde vara allt från Beethoven till Frank Zappa via svensk folkmusik. Min Far Erik var dessutom en stor traditionsbärare av Orsa musiken och ledare för Orsa spelmanslag och senare ledare för Dalarnas spelmansförbund. Så man fick spelmansmusiken gratis kan man säga. Det spelades alltså flitigt i det Moraeuska hemmet.

Den kommunala musikskolan blev naturligtvis en stor inspirationskälla. Många fina lärare som t.ex. Putte Snitt som blev min gitarr lärare och inte minst Leif Göras på fiol. Leif Göras är numera min spelkompis i Orsa Spelmän.

Efter tiden i grundskolan så bar det av hemifrån till 2 års studier i Falun på dåvarande landstingets högre musikskola. Numera konservatoriet i Falun. Fortsatta violin studier för Bengt Björk, en fullkomligt lysande pedagog.
Efter 2 års tid var det dax att söka till högskolan och jag började efter mycket övervägande i Göteborg. Där kom jag till en lärare med namnet Eugen Bitto. En man som tog tag i mitt spel oerhört grundligt och jag fick i princip lära om allt från början men det var nog nödvändigt.

I 5 år varade mina studier i Göteborg och jag kastades ut i arbetslivet. Jag frilansade ett år efter skolan och tog privatlektioner för bland andra Sven Ole Svarfar, Kjell Lysell och G Park. Nu äntligen dök ett vikariat upp i Stockholm och jag sökte och blev antagen. Det var Kungliga Filharmoniska Orkestern som sökte folk för ett år men det blev mer än så. Efter 2 år som vikarie så sökte jag plats som ordinarie och det gick vägen. Nu var jag äntligen Filharmoniker.

Det dröjde inte länge innan jag lärde känna en massa musiker i Stockholm och det började rulla på i den så kallade studiosvängen. En dag så ringde en man som kallade sig för Benny Andersson och frågade om jag och några till kunde vara med och spela på en platta som han skulle göra. Ja det kan vi väl sa jag och sen dess så kallar vi oss för Orsa Spelmän. Det blev Jag och mina två bröder Olle och Perra samt Leif Göras och Nicke Göthe. Vi har sedan 87 haft ett troget samarbete med Benny Andersson och kommer att fortsätta det länge till.
Orsa Spelmän och GotlandsMusikens Brass
2/2-2017 10:44
Orsa Spelmän har de senaste 30 åren blivit en institution i svenskt musikliv. Det var 1987 som Benny Andersson komponerade musik på dragspel där han också ville ha med fiolspelmän. Via violinisten Kalle Moraeus, som då spelade med Stockholms Filharmoniska Orkester, så engagerades Kalles kompisar i Orsa Spelmän och resultatet, ”Klinga mina klockor”, blev en succé.

Sedan dess är spelmännen fasta medlemmar i Benny Anderssons Orkester (BAO) som regelbundet turnerar runt om i Sverige. Dagens Orsa Spelmän består av fyra medlemmar – bröderna Perra och Olle Moraeus tillsammans med Leif Göras och Pether Olsson. Under åren som gått har de medverkat i ett stort antal evenemang, somliga med kungliga förtecken.

Medverkande:

Orsa Spelmän och GotlandsMusikens Brass

Powered by: DalaDansen.se © 2017